links boven

zaterdag 21 december 2013

De kortste dag!

 Vandaag is het de kortste dag!
 Heerlijk idee, dat we weer terug gaan 
naar de langere dagen met meer licht....


Op 21 december is de zonsopgang om 8.46 uur en de zonsondergang is om 16.30. 
Dit is de kortste dag dat de zon zichtbaar is.
  Op 31 december is de zonsopgang het laatst is, namelijk 8.48 uur en zonsondergang is op
 12 december het vroegst: 16.28 uur.



Dus het kan allemaal een beetje varieren...Door de ellipticiteit van de baan van de aarde rond de zon, blijft de zon na de kortste dag nog een tijdlang elke dag een paar minuten later opkomen tot begin januari.

De dagen na de kortste dag zijn toch weer langer,doordat de zon ook weer later ondergaat....

Niet op alle plekken zijn deze tijdstippen hetzelfde. In het zuiden van Spanje is de vroege zonsondergang al veel eerder en de late zonsondergang ook weer later. Omdat Nederland zo klein is, zijn er maar kleine verschillen in de exacte tijd van de kortste dag.

Snappen jullie het nog....


6 opmerkingen:

  1. Nee Joke, ik snap er allemaal geen bal van!! Maar het belangrijkste heb ik er wel uitgepikt: We gaan naar langere dagen!!! En dan ook graag niet meer zo donker!!! Ik houd gewoon echt niet van de winter..... Geef mij maar voorjaar!! Dan knapt een mens weer wat op!! De natuur komt weer tot leven, de zon schijnt weer wat vaker en de mensen worden vriendelijker!! (tenminste dat is mijn filosofie achter een sombere winter...)
    Groetjes,
    Marian.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi dat je het ons even verteld, maar vooral de prachtige foto's trekken alle aandacht.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn idee, dat de dagen straks weer langer worden, maar nu eerst nog even genieten van de avonden.
    Mooie foto's heb je bij dit stuk geplaatst!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. altijd makkelijk te onthouden deze dag ( dan is mijn papa jarig )

    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt snappen ?? Ik zie het wel gebeuren en kijk al uit naar de zon !
    Hele fijne dagen en de Beste Wensen voor het Nieuwe Jaar.
    Uiteraard met veel handwerkplezier.
    En dat we nog vaak van al die leuke patronen mogen genieten.
    grtjs Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oww heerlijk weer aftellen naar de lente!!!
    ik hou niet van die donkere en sombere en grijze dagen!















    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me