links boven

dinsdag 23 oktober 2012

Jo Hamilton Art

 Stadsgezicht van Portland
http://www.johamiltonart.com/
Elke kunstenaar wil zijn eigen expressie en techniek vinden  om zich te kunnen uitdrukken!
  Jo Hamilton (1972)  groeide op in Schotland en studeerde  aan de kunstacademie in Glasgow 
om een goede schilder te worden.
Ze heeft zich nooit echt helemaal kunnen vinden met schilderen op canvasdoek ,
 ze maakte hoeden en ze  haakte graag voor anderen,en gaf het weg als  geschenk voor vrienden.
Jaren was ze al aan het experimenteren,
 voordat ze in de jaren '90 verhuisde naar Portland aan de andere kant van de oceaan.
Ze werkte daar in een restaurant.
 In haar vrije tijd fietste ze rond haar geadopteerde stad, ze nam foto's en bezocht musea.
Toen ze het Museum of Contemporary Craft 
http://www.museumofcontemporarycraft.org/
 had bezocht, kreeg ze een ingeving.
Ze haastte zich naar huis, vond haar haaknaald
en begon een schilderij van garen te creeeren.
Het is begonnen als een experiment om te zien of ze een landschap kon beschrijven met behulp van garen.
Ze had het nog nooit iemand anders zien doen.

Het experiment veranderde in een enorm 
gehaakt landschap van Portland.
Voor het eerst voelde ze een manier om zich te uiten.

Door het succes van haar landschap werd ze aangemoedigd om portretten te haken van vrienden en collega's. 
Ze begon zich te realiseren,
 dat ze eigenlijk alles kon haken wat ze wilde.
Ze kende geen grenzen meer....

Ze verbaasde zich hoe echt de gelijkenissen werden,
hoe levensecht de geest van de mens in garen kon vastleggen.

  
Voor alle portretten kijk naar:
 http://www.johamiltonart.com/?page_id=1194



Dit is Hamilton's meest recente werk is 
een twee keer zo groot mannelijk naakt,
dat zal hangen in het 
 Bellevue Arts Museum 
 van Oktober 2012 tot Februari  2013.
 


6 opmerkingen:

  1. ik kwam het onder laatst tegen toen ik aan het speuren was toevallig heb er toen een hoop gepind echt prachtig!!!
    prachtig beschreven ook!! dank je wel

    owww joke zou jij eens in je email willen kijken of desnoods onder de ongewenste hihi ik had je ik denk een zondag een mailtje gedaan.

    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is kunst met een grote K, heel bijzonder wat mensen kunnen maken!! Grtzz..Maddy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor dit bijzondere logje. Ik heb een linkje op mijn weblog er naar geplaatst.
    Groetjes, Catherine.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op het blog van Catherine kwam ik een berichtje tegen over dit blogje. Wow wow wow, wat waanzinnig mooi is dit. Dat dit allemaal mogelijk is met haken.... Dit is echt Kunst met een hele grote K. Hier kun je naar blijven kijken. Bedankt dat je hierover hebt verteld!
    Groetjes,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oeiiiiiiiiiiiiiiiiiiii wat prachtig!!!!
    het is echt net geschilderd..
    alles is echt mogelijk met haken !
    ik heb ook al gehaakte standbeelden gezien.. ook zo levensecht.. van naakte dikke vrouwen..
    heerlijke bilpartijen waar je zo in zou bijten en helaas maar al te herkenbare buikflappen en zo !

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me